Ipari
és logisztika létesítmények belső útjainál, kamionparkolóknál, parkolóknál,
városi útpályák egyes részeinél (pl. lámpás kereszteződés előtti fékezőzónák,
buszöblök), de a lakossági, irodai épületeknél is gyakran készülnek
térkőburkolatok.
Amikor
arról döntünk, hogy egy kültéri burkolat, aszfalt legyen-e, vagy monolit
térbeton, vagy éppen térkő, akkor a szerkezet teherbírása, állékonysága,
stabilitása, a burkolat anyagának a szilárdsága, fagy- és olvasztósó-állósága,
kopásállósága, csúszási tulajdonságai mind-mind meghatározó szempontok kell
legyenek. Csak így tudjuk megtalálni az igényeinkhez és a környezeti
körülményekhez tartozó az optimális megoldást.
Mindegyik
szerkezetnek vannak előnyei és hátrányai, mindegyeikre vannak jó és rossz
példák, annak függvényében, hogy hogyan sikerült az adott terheléshez és
környezeti hatásokhoz tartozó legjobb, legtartósabb rétegrendet megalkotni.
A
térkövek előnye, hogy lokális meghibásodás esetén egyszerű kicserélni az adott
területen az elemeket. Az egyedi darabokból álló burkolat megköveteli az
egyenletes, folytonos, alsó megtámasztást, mert a térkövek a terheket átadják
az alépítménynek, s ha az megsüllyed, akkor „viszi magával” a burkolatot is
(1.kép). Ez a hibatípus elég gyakori és a javítás sem egyszerű, mert a
megsüllyedt területen teljesen fel kell szedni a burkolatot (amit azután újra
le lehet rakni, tehát nem veszik el a térkő) és stabillá, teherbíróvá kell
tenni az alépítményt.
Mint
tudjuk, a legjobb védekezés a megelőzés, tehát inkább érdemes kellően nagy
teherbírású, stabil aljzatot, ágyazatot készíteni. Mivel a térköveket homok-,
vagy zúzalékágyba helyezik, célszerű Ckt alapra (min 20 cm vastagságban), vagy
akár aljzatbetonra fektetni a térkőburkolatot. Az szinte természetes, hogy az
ipari, a kamionforgalomnak kitett térkőburkolatokat stabil, merev alapra
fektetik, de a lakossági, általában gyalogos forgalmú helyekre is javaslom
legalább a Ckt aljzat megépítését. Sok bosszúságot és javítási költséget
spórolunk meg ezzel, mert a nyomvályúsodás könnyen bekövetkezik a közlekedési
szakaszokon, ha az alsó megtámasztás gyenge. Az alépítmény mellett magának a
térköveknek a vastagsága, teherbíró képessége is alapvető kérdéskör. Ipari
célra a 8 cm vtg. térkövek szükségesek.
Az
természetes, hogy építőipari terméket csak bevizsgáltan, a jogszabályokban és a
vonatkozó szabványoknak megfelelő minőségben, teljesítménynyilatkozattal
ellátva szabad forgalomba hozni. A szabványokban pedig úgy kerülnek
kialakításra a termékkel szembeni követelmények és vizsgálati módszerek, hogy
azok lefedjék a tényleges használatból származó hatásokat.
A
térkő termékek abban az esetben hozhatók forgalomba és építhetők be, ha
megfelelnek az MSZ EN 1338:2003 Beton burkolóelemek. Követelmények és
vizsgálati módszerek szabvány által megadott minőségi követelményeknek. Ebben
a szabványban a méreteltérési, szilárdsági, kopásállósági, súrlódási
követelményeken túl a termék időjárás-állóságára is vannak meghatározva
követelmények.
A
térkövek kiválasztásánál gondosan járjunk el abban a tekintetben, hogy
megnézzük a termék műszaki adatlapját és beépítési, használati útmutatóját,
ellenőrizzük a teljesítménynyilatkozatát! A teljesítménynyilatkozatnak
tartalmaznia kell a szabvány szerinti alak- és mérettűrési határértékeknek való
megfelelőségi nyilatkozatot. Ugyanígy szilárdsági szempontból is meg kell
feleljen a forgalomba hozott térkőelem, a szabvány a hasító-húzószilárdságra
állapít meg megfelelőségi határértékeket, aminek a termék a nyilatkozat szerint
természetesen meg kell feleljen.
Lényeges
szilárdsági tulajdonság még a kopásállóság, melynek három osztálya van, a
leggyengébb osztályban nincs meghatározva kopásállósági minimum, a másik
kettőben igen. A tervezett használat függvényében válasszuk ki az optimális
műszaki tartalmú terméket. A kopásállság mellett csúszási, súrlódási ellenállás
is szempont, de alapvetően a térkövek felületi kialakítása olyan, hogy
megfelelő csúszási, súrlódási ellenállással rendelkeznek, hacsak nincsenek
lecsiszolva, polírozva, vagy direkt sima felületűre gyártva. Folytatjuk…
1. kép |
Csorba
Gábor
okl.
építőmérnök, MSc Civil Eng.
igazságügyi
szakértő, szakterület: építéstechnológia
kivitelezéstechnológiai,
építési ár- és költségszakértő (ÉT-Sz)
felelős
műszaki vezető
elnök,
Esztrich és Ipari Padló Egyesület
Tel.:
30/900-3552
http://iparipadlo.blogspot.com (itt
megtalálhatók a korábbi hírlevelek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése