A
logisztikai csarnokokban a hatékony helykihasználás miatt egyre gyakrabban
építenek olyan raktárakat, ahol a tárolási magasság eléri a 10-11 métert is,
ugyanakkor a tárolósorok között alig van 1,5-1,7 méter, így a leghatékonyabb
raktározás. Ehhez a geometriai kialakításhoz illeszkednek azok a targoncák,
melyek nagy sebességgel tudnak közlekedni a szűkfolyosón úgy, hogy közben 10
méter fölé emelik a rakományt. A targoncák közlekedési pályáját indukciós
kábelek határozzák meg (defined-movement area), hogy pontosan a folyosó közepén
tudjon haladni, alig néhány cm-t hagyva a targonca űrszelvénye és a polc széle
között.
Ahhoz,
hogy ez a valóban hatékony raktározási forma biztonságos és tartós legyen,
elengedhetetlen az ipari padló ehhez illeszkedő magas minőségi szintje. A
szakma ezeket az ipari padlókat ún. szűkfolyosós magasraktári padlónak nevezi
(very narrow aisle), ahol a hazánkban leginkább elterjedt DIN 15185 német
szabvány szerinti a síkpontossági követelmény.
A
szabvány előírja, hogy a targonca azonos tengelyen levő két kereke
nyomvonalának a magasságkülönbsége a haladási irányra merőleges egy-egy
keresztmetszetben legfeljebb mekkora lehet. 6 m-es állványmagasságig nagyobb a
megengedett magasságkülönbség, mint afelett, ezen kívül pedig a nyomvonalak
távolságától is függ határérték. Minél szélesebb a folyosó, illetve a targoncakerekek
nyomvonalai minél messzebb vannak egymástól, annál nagyobb lehet a magassági
eltérés. Persze ez olyan nagyon nem nyugtathat meg minket, mert igen csekély
határértékekről van szó.
Két
gyakran előforduló példát véve, az egyik esetben 1,4 m-re van egymástól a két
kerék, a másik esetben a nyomtáv 1,6 m. Egy 11 m magas (6 m feletti
rakatmagasságú) polcrendszer esetén a maximálisan megengedett magassági eltérés
a padlófelületen, a nyomvonalon nem lehet nagyobb mint 2,0 mm (1,0-1,5 m-es
nyomtáv esetén), illetve 2,5 mm (1,5-2,0 m-es nyomtáv esetén). Az ellenőrzést
el lehet végezni pl. optikai szintezőműszerrel a magassági pontok távolságát
0,5 m-re vagy max. 1,0 m-re kell felvenni. Természetesen a viszonyítást mindig
az egymással szemben levő pontokhoz szabad csak elvégezni. Ezzel a módszerrel,
ha egy 40-50 m hosszú folyosót felmérünk és felveszünk a mérési adatokból két
hossz-szelvényt, melyeket egymásra helyezünk, kirajzolódnak a hibás helyek,
ahol 2,0 mm-nél, vagy 2,5 mm-nél nagyobbak a szinteltérések. Ezeket a
hibahatárokon kívül eső helyeket az alaprajzra célszerű rávezetni, mert
egyrészt ezek alapján lehet meghatározni a javítási helyeket és a hibahelyek
arányaiból lehet következtetni arra, hogy a padló milyen mértékben, hány
százalékban volt megfelelő, illetve hibás.
Az
azonos targoncatengelyen mért szintkülönbségekből ki lehet számolni, hogy a pl.
10-11 m-es magasságra emelt raklap milyen mértékben billen ki oldalra, mennyire
veszélyezteti a síkpontatlanság a rendeltetésszerű használatot. Ha pl. a padló
1,5 m-en 3 mm-es szintkülönbségű, akkor az 11 m-es magasságban 2,2 cm-t
kibillenést jelent a függőleges tengelytől.
A targoncák ezeken a szűk, kötöttpályás folyosókon nagy sebességgel közlekednek, ezért az oldalra való kibillenésen kívül a haladási irányban meglévő hullámosság is lényeges kritérium. A DIN 15185-ös szabvány erre is kitér és azt a követelményt támasztja a rakodási magasságtól függetlenül, hogy a padlófelület hullámosságának a mértéke nem lehet nagyobb, mint 1 m-es hosszon 2,0 mm / 2 m-es hosszon 3,0 mm / 3 m-es hosszon 4,0 mm / 4 m-es hosszon 5,0 mm. Ez a követelmény enyhébb ugyan, mint a keresztirányú kritérium, de azért figyeljünk arra, hogy ez a követelmény éppen kétszer szigorúbb, mint a normál ipari padlók felületi egyenetlenségi toleranciája, amit a DIN 18202:2013-04 Tabelle 3. Zeile 3. szerinti, ahol a megengedett tolerancia 2 m-en 6 mm / 3 m-en 8 mm / 4 m-en 10 mm (lásd: http://iparipadlo.blogspot.hu/search/label/DIN%2018202%3A2013-04%20szabv%C3%A1ny%20szerinti%20ipari%20padl%C3%B3%20s%C3%ADkpontoss%C3%A1g%20m%C3%A9r%C3%A9s%20%C3%A9s%20%C3%A9rt%C3%A9kel%C3%A9s).A mérést hosszirányban a DIN 18202 szabvány szerint kell elvégezni.
A
szűkfolyosós magasraktári padlókat a fent bemutatott DIN 15185-ös
követelményeknek megfelelve nem könnyű teljesíteni és szinte kizárt, hogy egy
nagyobb, többezer négyzetméteres ipari padlón egyáltalán ne legyenek olyan
helyek, ahol a padló nem felel meg vagy a kereszt- és/vagy a hosszirányú
követelményeknek. Ha adódnak is hibás helyek, de a hibás területek nem haladják
meg az 5-10%-ot, attól még nem dől össze a világ (sem a polcrendszer), viszont
a targoncaszállítóval érdemes konzultálni, hogy valóban ragaszkodik-e minden
hibahely javításához, vagy 1-2 tized milliméter még „beleférhet” a
targoncaforgalom biztos és tartósan jó működése szempontjából.
Ha
mégis javítani kell, akkor azt általában csiszolással lehet megtenni, a
magaspontokat lecsiszolva és a felületet helyileg szilárdságnövelő
impregnálószerrel beeresztve lehet megtenni és természetesen a javítás után
újra le kell ellenőrizni ezeken a helyeken a megfelelőséget.
Fontos,
hogy a DIN 15185-ös szigorú szabványt a magasraktárakon belül kizárólag csak a
kötöttpályás szűkfolyosókban kell alkalmazni, a polcokon túli szabad mozgású
területeken elegendő a DIN 18202 szabvány betartása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése