A
leggyakoribb ipari padló hibák, jelenségek egyike a repedések, melyek nem
minden esetben hibák, nem minden esetben szükséges javítani, viszont minden
esetben ronda a repedésjavítás (2-3.kép), aminek a megrendelők gyakran és nagy
nyomatékkal hangot is adnak. Nem találkoztam még elégedett megrendelővel
egy-egy repedésjavítás láttán.
Tekintettel
arra, hogy a repedések egy részének javítása műszakilag nem indokolt és nincs
szép javított repedés (legalábbis én még nem láttam ilyet), jobb érvelni és
meggyőzni a megrendelőt arról, hogy adott esetben miért nem kell javítani. Arra
azért figyeljünk, hogy „ne essünk át a ló túloldalára”, azaz akkor ne beszéljük
le az ügyfelünket a javításról, ha az tényleg szükséges, mert könnyen
hiteltelenné válhatunk.
Most
pedig röviden az érvek: az ipari padlóban keletkezett repedések jelentős része
a beton saját természetes zsugorodási tulajdonságából származik. A cementkő
hidratációjának következménye a térfogatcsökkenés, mely a betonszerkezetben
összehúzódást indukál, s ha ez az alakváltozás gátolva van, akkor abból
feszültségek, leginkább húzófeszültségek keletkeznek. A húzófeszültség (ami kb.
tizede a nyomószilárdságnak) pedig, ha túllépi a beton pillanatnyi
húzószilárdságát az adott helyen, elrepeszti a betont. Maga a repedésérzékenység
tehát egy olyan anyagtulajdonság, mely nem szűntethető meg, ezért minden
szabvány, műszaki előírás számol a repedések keletkezésével és korlátok között
meg is engedi annak kialakulását.
Ennek
egyik látványos példája a vízzáróság kérdése. Az ilyen betonszerkezetekben
megengedhető bizonyos mértékű vízáteresztés a vízzárósági megfelelőségének
megtartása mellett. A vízzáróság ugyanis nem vízhatlanságot jelent, hanem egy
bizonyos, fokozatonként határértékekkel megadott vízáteresztési korlátozást.
Ezen
logika mentén értékelve az ipari padló repedéseinek hatását a szerkezet
használhatóságára és tartósságára nézve, a betonlemezben is megkülönböztetünk
kistágasságú, ún. hajszálrepedéseket (0,4 mm-nél keskenyebb szétválásokat),
közepes tágasságú repedéseket (0,4-1,5 mm széles) és nagytágasságú repedéseket
(1,5 mm felett). A szabványok, műszaki irányelvek, a szakirodalom és a
nemzetközi szakmai gyakorlat is alátámasztja azt, hogy a repedések nem
jelentenek feltétlenül hibás teljesítést és nem minden esetben hatnak negatívan
a szerkezet használhatóságára és tartósságára. Az Eurocode és minden vasbeton
méretezési szabályozás foglalkozik a repedéstágasság számításával, ami szintén
igazolja azt, hogy a teljesen repedésmentes betonszerkezet nem valósítható meg
garantáltan.
Az
ipari padlóknál a kistágasságú (max. 0,4 mm széles) repedések keletkezése
először is nem hiba, másodszor általában nem is kell kijavítani, mert
rendszerint nem korlátozza a jelenléte a rendeltetésszerű használatot és nem
csökkenti a szerkezet élettartamát, nem rontja a tartósságot (1.kép). Ehhez
persze az is kell, hogy a padlót az üzemeltető rendeltetésszerűen és a felek
közti szerződésnek megfelelően használja, valamint rendszeresen és szakszerűen
takarítsa és tartsa karban. Az is előfordulhat, hogy a csekély tágasságú
repedés széle mégis erodálódik, egy nagy targoncaforgalmú helyen mégis hamar
kitöredezik a széle, így annak ellenére javítandó, hogy hibás teljesítés nem
történt. Ebben az esetben a javítás indokolt és a kivitelező ráhatási és felelősségi
körébe tartozik az adott helyen mégsem megfelelő állapotú szakasz javítása.
A
repedésre vonatkozó hibás teljesítés a közepes tágasságú repedések
megjelenésével kezdődik. Az ilyen 0,4-1,5 mm tágasságú repedéseknél már a
targoncaforgalom hatására szélletöredezések keletkezhetnek, mely a
rendeltetésszerű használatot korlátozza, az élettartamot csökkenti, a
karbantartásigényt pedig növeli. Statikai szempontból is gyengébb a szerkezet,
mert a repedések, gyakorlatilag spontán fugák, melyek lemezszélként, vagy
legalábbis lemez-csuklóként viselkednek, azaz az ipari padló szerkezeti
modellje megváltozik. Átrendeződnek a nyomatékok, a lehajlások, nagyobb
teherbírású mezőközép-zónák mennyisége csökken, a lemezszélek mennyisége
növekszik. Lényeges még, hogy a repedésnél a teherátadódás is jelentősen
lecsökken, 1 mm-es repedéstágasság esetén akár 15%-ra, 1,5 mm felett szinte már
meg is szűnik. Vasalt vagy acélszáerősítéses betonok esetében már a 0,4 mm-es
repedéstágasság felett döntő jelentősége van a betonerősítésnek, amit a
méretezésnél is figyelembe lehet venni.
A
betonerősítő acélszálak akár 60%-ban is megtartják a teherátadást, a
betonacélhálók a méretezésük mértékében (de főleg az alsó és felső vasalás
együtt hatékony), a statikai hatású makro műanyagszálak pedig kb. 30%-ban
tartják meg a beton teherfelvevő képességét a repedésmentes állapot maximumához
képest. A műagyag mikroszálak ebben a tekintetben nem adnak értékes többletet a
betonnak, ezek a repedésmentes állapotban, főleg a kötési fázisban, tehát a frissbeton
első 10-12 órájában vannak jótékony hatással a szerkezetre.
A
repedések világának ezen fenti szűk elemzése is megmutatja, hogy mennyire nem
mindegy, hogy egy repedés miért, milyen okokból keletkezett és a megléte milyen
hatással van a szerkezet tulajdonságaira, főleg a statikai állékonyságra, a
mechanikai ellenállásra, a használati biztonságra és az élettartamára,
tartósságára nézve. Mindezen szempontok jogszabályi háttérrel vannak
alátámasztva, az OTÉK előírásai ezeket a szempontokat, mind meghatározó
alapkövetelményeket fogalmazza meg az épített szerkezetekkel kapcsolatos
követelményrendszerre nézve (lásd: 253/1997. (XII.
20.) Korm. rendelet az országos településrendezési és építési
követelményekről /OTÉK/ IV. fejezet 50.§ (3) pont).
Ezen szempontok mellett még az egyéb, a felek közti
követelmények teljesítése is számon kérhető a vállalkozótól, ilyenek például az
esztétikai feltételek, amely a felület egységes megjelenésére, színárnyalatára,
annak homogenitására, különleges esetekben akár a teljes repedésmentességre
vonatkoznak. Ez utóbbiak, azaz az esztétika szempontok nincsenek
szabványosítva, ebben a tekintetben mindig a felek közötti írásos megegyezés
lehet csak a megfelelőség elbírásának alapja. Mégha le is van írva egy-egy
ilyen esztétika feltétel, elég nehéz azok teljesülését objektíven megítélni.
Nem is ajánlom a kivitelezőknek, hogy repedésmentes betonszerkezetet ígérjenek,
egyrészt ugyanis ezt garantálni nem lehet, másrészt a javítás sohasem szép
(2.kép), ami még inkább ronthatja a felek közti együttműködést.
Amint látható, egy viszonylag egyszerű jelenség, a repedés
esetében sem könnyű eligazodni az ok-okozatok, hatások és a hibajelenség
súlyának, jelentőségének a megítélésének területén, más nagyobb hibák vagy
egyéb jelenségek esetében ez csak bonyolultabb lehet. Pedig csak, ha sikerül
mélyre ható, feltáró analízist végezni egy-egy hibajelenség kapcsán, akkor lesz
arra esélyünk, hogy az optimális beavatkozást, javítási technológiát
megvalósítsuk.
A repedések javítási irányelveinek meghatározása szempontjából
lényeges még, hogy a tágasságukon kívül más tulajdonságait is megvizsgáljuk a
repedéseknek. Csak azokat a repedéseket szabad egyszerű kitöltéssel,
repedészárással javítani, melyek a kis- és a közepes tágasságú tartományba
tartoznak (1,0 mm-nél keskenyebbek). Ezen repedéseket a legkönnyebb és a
legolcsóbb kijavítani, úgy kell kezelni őket, mint spontán fugákat, tehát csak
ki kell kissé tágítani pl. flexkoronggal, ki kell tisztítani, az így kapott
fugaszéleket le kell alapozni, majd a fugákat rugalmas, de terhelésnek
ellenálló, általában egykomponensű poliuretán fugázóanyaggal ki kell tölteni.
Olyan anyagokat használjunk mely a műszaki adatlapjában is meghatározva
alkalmasak ipari padlókhoz, ellenállnak a targoncaforgalomnak és emellett legalább
20-25%-os megnyúlásra képesek és alapozóval odatapadnak a repedésszélhez.
Emellett hagyjuk, hogy a kivitelező akár a saját javítási megoldását
alkalmazza, ha bizonyított annak alkalmassága és megfelelősége.
A közepes és nagyobb tágasságú repedések (1,0 mm szélesség
felett) javítása általában már nem elegendő az egyszerű utólagos kifugázással,
mert a teherátadás 1 mm felett a két elválasztott lemezrész között olyan
jelentősen lecsökken, hogy szükséges a repedések teherátadó átdűbelezése,
„összevarrása” (3.kép). Ez már költségesebb megoldás és csak akkor működik, ha
a beton egyébként kellően szilárd ahhoz, hogy a dűbelek beágyazása hatékonyan
működjön és a betonlemez elrepedésének a kockázata a betonacél dűbelek végeinek
vonalában kicsi.
Alapelv még a repedésjavításnál, hogy csak olyan repedést szabad
javítani, ami stabil, ami nem tágul, ami nem mozog, azaz ahol a repedésjavító
anyag (dűbelek és kitöltőanyagok) nem tud kiszakadni. A mozgó repedések
javítása nem ad tartós megoldást, ezért ha ilyen jelenséget észlelünk, akkor
előbb stabilizálni kell a repedés vonalában az egymástól elválasztott
lemezrészeket és csak azután szabad bármelyik repedésjavítási technológiát
alkalmazni.
Minden beépítendő és alkalmazandó rendelkeznie ezen
dokumentumokkal: műszaki adatlap, alkalmazási útmutató,
teljesítménynyilatkozat, CE jel, biztonsági adatlap. Ezeket adjuk át az
ügyfélnek, hogy ellenőrizhesse azokat és láthassa, hogy transzparens módon,
korrekten dolgozunk és valóban az optimális megoldást adjuk a megrendelőnknek.
Csorba Gábor
1.kép:
hajszálerepedés, javítása nem szükséges.
2.kép: szép
repedésjavítás nincs.
3.kép: összevarrt
repedés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése