Az
év utolsó egypercesében inkább a téli betonozással kapcsolatos legfontosabb
feltételekre, teendőkre szeretném felhívni a kedves Kollégák figyelmét, az
értékcsökkenés, díjleszállítási problémakörrel nem szerettem volna a karácsonyi
hangulatot megterhelni, arra elég majd januárban visszatérni. Úgy néz ki, hogy
sok a munka, rengeteg beton fogy, a betongyárak alig győzik a kiszolgálást,
ezért várhatóan a januári, februári hidegek ellenére is sok ipari padló,
térbeton, alaplemez, szerkezet fog készülni.
A
hideg időben történő betonozás tényleg veszélyes üzem a végtermék minőségére
nézve. A harc a jó minőségi betontermékért több szakaszban mutatkozik meg.
Először is meg kell kössön a beton ahhoz, hogy egyáltalán szerkezeti anyagként
értelmezhető legyen.
1.
Ha a beton már a kiszállítás és beépítés után az
első néhány órában megfagy, amikor még nem kezdődött meg a beton kötése, akkor
a fagy elmúltával még van esély arra, hogy a beton megköt és megszilárdul, mert
a cement hidratációs hőfejlődése megindulhat (persze, ha nem éri újabb
fagyhatás).
2.
A legnagyobb károk akkor szoktak bekövetkezni,
ha a beton a kötés közben (általában ez az első 3 – 24 órát jelenti) fagy meg.
Akkor csak olyan kis mértékben szilárdul meg, vagy egyáltalán nem, ami teljesen
alkalmatlanná teszi a szerkezetet. Ilyenkor szokott szétmorzsolódni a beton, de
legjobb esetben is csak több kategóriával alacsonyabb szilárdságú lesz.
3.
Ha a betont kb. 24 órás korán túl éri a
fagyhatás, akkor már a kötés lezajlott és csak a szilárdulás lassulhat le akár
2-3-szorosára is, de végülis elérheti a beton a tervezett 28 napos szilárdságot
60-70 nap múlva. Sok esetben azonban a végszilárdság kisebb lesz, mint a
tervezett, de az már általában nem csak a fagyhatás miatt szokott bekövetkezni,
hanem egyéb okok is közrejátszhatnak ebben.
Tehát
a fagy, az mindenképpen káros, ezért a betont meg kell attól védeni. De nem
csak a betont, hanem pl. ipari padló vagy térbeton esetében az ágyazatot is,
mert a fagyott ágyazatra épített betonlemez az olvadás után megsüllyed. A
vonatkozó szabványok, műszaki előírások betartása biztosítja azt, hogy a hideg
időben történő betonozás során is jó minőségű terméket állítsunk elő. A
gyakorlat, a határidő pallósa viszont gyakran, sőt túl gyakran készteti a
kivitelezőt arra, hogy eltérjen a „nagykönyvtől”. Azért is fontos, hogy
áttekintsük a legfőbb feltételeket, hogy ha mégis eltérünk tőle saját
felelősségre, akkor legalább tisztában legyünk a várható kockázatokkal, és azok
mértékének tudatában döntsünk felelősen. Mondanom sem kell, hogy alapvetően a
kivitelező felel a termék minőségéért, azt csak akkor tudja áthárítani egyéb
szereplőkre (pl. beruházó, generálkivitelező), ha igazolni tudja, hogy
figyelmeztette őket ezekre a rizikófaktorokra és javaslata ellenére kötelezik a
kivitelezőt a betonozásra.
A
hideg időben történő betonozás szabályait a legrészletesebben a MÉASZ
ME-04.19:1995; 20. fejezet (Műszaki Előírás; Beton és vasbeton készítése)
taglalja. Annak ellenére, hogy ez nem szabvány és több mint 20 éves, mégis
olyan mértékben iránymutató, hogy mind MSZ 4798-1:2004 és mind a legújabb MSZ
4798:2016 is hivatkozik erre, azaz ma is eszerint vizsgálják a szakértők a
megfelelőséget vita esetén. A műszaki előírás I-V. hideglépcsőfokokra osztja
hőmérsékleti határokat és ezekhez rendeli az intézkedéseket. A mostani és
leggyakoribb téli hideglépcsőfok a III. (átlaghőmérséklet 0°C – mínusz 5°C
között, min. mínusz 10°C mellett), ezért az ehhez tartozó intézkedési
előírásokat idézem:
1. cement min. +2°C,
2. adalékanyag min. +5°C,
3. keverővíz min. +40°C,
4. betonkeverék hőmérséklete a keverés
befejezésekor min. +25°C,
5. betonkeverék hőmérséklete a bedolgozáskor
min. +20°C,
6. nagy kezdőszilárdságú cement alkalmazandó,
7. megfontolandó szilárdulságyorsító, ill.
fagyásgátló szer használata,
8. a zsaluzatot fagymentesíteni kell,
9. betonszállítás hőszigetelt eszközökben (a
mixerkocsik nem ilyenek, tehát ez nem reális elvárás transzportbeton esetében).
Tehát
vegyük figyelembe a fenti 9 feltételt és nézzük meg, hogy ebből hányat nem
tudunk teljesíteni. A frissbeton hőmérsékletét mindig mérjük meg és vezessük rá
a szállítólevélre is. Ha egy-két feltétel a fentiekből nem teljesül, akkor még
talán lehet reálisan kockázatot vállalni, de tapasztalatom szerint több mint a
felét sem tartják be a kivitelezők egy része, amiből már hibák szoktak keletkezni.
Mindenesetre jobb tudni és felmérni a kockázatokat, mintsem nem tudomást venni
ezekről. Ami szintén tapasztalatom, hogy kéregerősítéses ipari padló esetén az
adalékszerek kombinálása ritkán vezet jó eredményre, tehát a folyósítószer és a
fagyásgátló együttes alkalmazása azért erősen megfontolandó (ki kell kérni a
gyártótól az összeférhetőségi igazolás az adott cement figyelembe vételével).
Köszönöm
a Kollégáknak az ezévi figyelmet, amivel megtisztelt több mint 600 olvasó,
köszönöm a hozzászólásokat és a témajavaslatokat is. Minden kedves
Kolleginának, Kollégának boldog karácsonyt és sikeres új évet kívánok! Jövőre
folytatjuk…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése