Az
ipari padlóépítő cégek körében ismert az a probléma,
hogy az acélszálerősítéses padlóknál a néhol a felszínre kerülő szálakat
a beruházó, megrendelő az átadás-átvételi eljáráson már észreveszi,
„kiszúrja” és azonnal minőségi kifogással él. Ez persze nem tesz jót a
kivitelező pozicíójának – nem indul jól az átadás
--, tehát érdemes egy kicsit foglalkozni ezzel a kérdéssel.
Az
acélszálerősítés
használatának a célja, hogy a szálak kvázi-egyenletes elhelyezkedése
révén az ipari padlónak megnövelje a szívósságát, duktilitását,
tartósságát a beton szilárdsága megőrzése mellett, jelentősen korlátozva
a repedéstágasságot. Természetszerűleg
adódik ebből kifolyólag, hogy a betonlemez felső rétegeiben is
helyezkednek el szálak. Így áll ellen hatékonyan a betonlemez az
igénybevételekből (mechanikai, zsugorodási, hőtágulási) származó
húzóerőkkel szemben. De számoljunk egy kicsit:
A
normál kivitelű Humix 50 (D=1,00 mm, L=50 mm)
kb. 3200 db szálat tartalmaz kg-onként, míg a nagy teljesítőképességű
(prémium) Humix 90 (D=0,88 mm, L=60 mm) kb. 3500 db-ot. Ha a normál
acélszálból 20 kg/m3-es
minimális
adagolással készítjük a padlót, akkor – természetesen ideális eloszlást
feltételezve – egy 15 cm x 15 cm-es betonkockába 215 db szál kerülne,
ha pedig a prémium szálból 30 kg/m3-es adagolást alkalmazva (pl. nagy
teherbírású padlók esetében) egy ugyanilyen
méretű betonkockába már 350 fog belekerülni. Ha ez utóbbi padlót
megfúrnánk egy 10 cm átmérőjű magminta vevő fúróval, akkor egy 20 cm
vastag padló esetében a mintában kb. 165 db Humix 90-es szálat kellene
találnunk.
Figyelembe
véve a keveredés inhomogenitását,
a bedolgozási és egyéb körülményeket, melyek akár csökkentőleg is
hathatnak a helyi darabszámokat illetően, még így is elég sok szálról
van szó, ami az alkalmazás célját tekintve jó eredményt ad. Az
acélszálak azonban egy betonkeresztmetszeten belül sem helyezkednek
el egyenletesen, az alsóbb rétegekbe több szál kerül a beton és az acél
közti fajsúlykülönbségből is adódóan, de azért – ha jó a bedolgozás és a
tömörítés --, akkor jut elég a felszín közelébe is. De hát ez a cél.
A
betonkeresztmetszetben alján kialakuló relatív
száldúsulás növeli a mechanikai terhekből származó, lemezlehajlásból
adódó nyomatékokkal szembeni ellenállást, a felső rétegekbe kerülő
szálak pedig hatékonyan állnak ellen pl. a zsugorodási feszültségekkel
szemben. Az ipari padló méretezésekor ezeket is figyelembe
vesszük, mind az osztott biztonsági tényezők alkalmazásával, mind a
tehereloszlás figyelembe vételével.
Azután tehát, hogy a szálak szükségessége, megfelelő
mennyisége mellett érveltem, most jöjjön a megrendelő felé történő magyarázkodáshoz néhány szempont!
1. A szálak jelenlétét a padló felső síkjának közelében kizárni
nem lehet.
2. A 4-5 kg/m2-es
alkalmazási
mennyiségű, 2-3 mm vastagságú kéregerősítő réteg a szálakat általában
(95% feletti gyakorisággal) elfedi – ebben az esetben tehát probléma nem
lehet (ha mégis, akkor a betonösszetétel és a bedolgozásban van a
hiba).
3. Ha
vékonyabb a kéregerősítés, vagy ha egyáltalán nincs (pl. kültéri
betonlemezek) és nem kerül rá később sem burkolat a padlóra, akkor
számítani kell arra, hogy a felszín közelébe került szálak a nedvesség
hatására megbarnulnak. Ez bizony korrózió, de meg lehet nyugtatni a
megrendelőt, hogy a szálerősítéses beton eleve sokkal
jobban áll ellen a korróziós hatásnak, tartósabb, mint a normál
betonacélhálós, vagy vasbetétes szerkezetek. Ennek oka egyrészt az, hogy
a szálak nagy mennyisége miatt egy-egy szál korrodálása nem
befolyásolja az egész szerkezet állékonyságát, másrészt pedig
csak a felszíni szálak érintettek az acélkorrózióban. A fémkorrózió
szempontjából lényeges még, hogy mivel a szálak egyediek és nagy számban
vannak a betonban, nem indul el bennük az a korróziós körfolyamat, mely
a hagyományos vasalás esetében szokott keletkezni.
4. A
bevonat nélküli betonpadlók, térbetonok felszínére került szálak,
ha nem peregnek ki maguktól a használat során, akkor megbarnulnak, de
ezek száma általában olyan csekély, hogy sem a látványt (ez persze
szubjektív), sem a használatóságot nem érintik negatívan (ez viszont
objektív).
5. Nincs
konkrét szabvány, vagy előírás, de még irányelv sem a felszínre
került szálak megengedhető mennyiségére vonatkozólag, a minősítés a
használhatóság megfelelősége szerint történik. Ha viszont a
megrendelőnek csak esztétikai kérdés ez a jelenség, akkor a fentiekről
érdemes még a munka elvégzése előtt beszélni (főleg kéregerősítés
nélkül padlóknál), a fenti szempontokat belefoglalni a szerződésbe.
6. Előfordul az is, hogy egy-egy szál kiáll a padlósíkból, ezeket
természetesen ki kell egy fogóval csípni és a helyét (apró pötty) bejavítani.
7. Még
azt is érdemes elmondani a megrendelőnek, hogy az acélszálerősítés
kültéri betonoknál az egyetlen elbarnulási esztétikai hátránnyal szemben
jelentős előnyökkel jár a teherbírás, ütésállóság, tartósság,
szívósság, repedésekkel szembeni ellenállás területén. Éppen ezért
épülnek konténerrakodók, kikötők, benzinkutak térbetonja
acészálerősítéses betonból.
8. Mindezek
olyan szempontok, melyek – véleményem szerint -- jóval
meghaladják az ellenérvek súlyát. De ez legyen a megrendelő döntése! A
fentiek megfelelő kommunikációjához viszont bátran használják a fenti
érvrendszert! Gondolom, hogy sokunk tapasztalata, hogy az elkészült
padlóval, térbetonnal kapcsolatban az esztétikai
elvárás az átadás-átvételkor jóval fokozottabb, mint néhány hónapos
használat után. Egy-egy kiálló, kipergett, vagy megbarnult acélszál
körül sokszor egy „bizottságnyi” kolléga áll és vitatkozik a „hibás”
teljesítésen, de amint el kezdenek járni a targoncák
féknyomokat hagyva maguk után és a kamionok, melyek a padlóra hordják az
úti szennyeződés, akkor már nem érdekes az esztétikum (bocsánat, nem
akartam „rosszmájú” lenni, de ez az aránytalan igényszintkülönbség
tényleg gyakori).
Végül néhány javaslat arra nézve, hogy a kivitelező
mit tehet annak érdekében, hogy az acélszálak ne, vagy csak minimális mértékben kerüljenek a lemez felszínére:
· A betontechnológia
oldaláról pl.: alacsony víz-cement tényező, megfelelően nagy finomrész-tartalom, optimális konzisztencia.
· A bedolgozás oldaláról
pl.: a szálak beadagolása a mixerkocsiba egyenletes legyen (max. 20
kg/fél perc), forgódob fordulatszáma 12-16/perc, keverési idő min. 10
perc, folyamatos keverés, intenzív és a teljes betonkeresztmetszetet
átfogó tömörítés (rúdvibrátorok használata is).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése