Amíg
mindannyian be vagyunk havazva -- bár jelenleg, sajnos nem a rengeteg
építőipari munka miatt --, hanem szó szerint, érdemes gondolnunk arra, hogy mi
lesz azzal a vízmennyiséggel, mely a talajba kerülve megemeli a vízszintet és a
gyengébb anyagú, illetve kivitelezésű ágyazatokat lesüllyeszti, vízáramlás
esetén az ipari padlót alámossa.
Ennek
következménye azután a betontáblák kisebb-nagyobb billegése, a fugák
letöredezése, később maguknak a betontábláknak is az összerepedezése. Jelen
hírlevélben nem azt járom körül, amikor maga az ágyazat már a kivitelezéskor
nem volt megfelelő (erről már volt szó: http://iparipadlo.blogspot.hu/2012/11/mi-van-padlo-alatt-1.html),
hanem fókuszáljunk arra, hogy a tervezéskor milyen kockázati tényezőket érdemes
figyelembe venni a talajvíz --ágyazat – műtárgy viszonylatában.
Az
építendő csarnok pozicionálása talán az első szempontok egyike, amely persze a
padlólemez rétegrendjét meghatározza. Abban az esetben, ha a csarnok sík
területre épül és nagyjából azonos a talajösszetétel, a rétegződés, valamint
nincsenek állékonysági problémák, akkor a klasszikus és jól bevált rétegrend
alkalmazása (tömörített altalaj + zúzottkőágyazat) szinte mindig megfelelő, még
akkor is, ha a talajvízszint megemelkedik, de nem éri el a padlólemez alsó
síkját. Abban az esetben azonban, amikor hegyoldalba, vagy kedvezőtlen,
egyenlőtlen talajviszonyok mellett építkezünk és számolnunk kell a
talajvízáramlás lehetőségével, akkor a helyzet már komolyabb. Fűszerezi a
problémát, ha a csarnokunk egy része bevágásba, a másik része pedig feltöltésre
kerül. A tervezéskori sok-sok szempont mellett, szükséges tehát, hogy az ipari
padló miatt akár az épület elhelyezésével is csökkentsük a kockázatot, de ha a
többi szempont miatt mégis olyan helyre kerül a csarnok, ahol a fenti problémák
reális veszélyt jelenthetnek, akkor külön kell velük foglalkozni.
Konkrét
példa, hogy három (A, B és C), egymás
mellett megépült, egyenként több, mint tízezer négyzetméteres csarnok
padlójából kettő kifogástalan (A és B), viszont a
harmadik (C) szinte használhatatlanná vált az intenzív
targoncaforgalomra. A csarnokok egymástól néhány száz méterre épültek egy
lankás domboldalon, csak bevágásba (a padló semelyik része nem került
feltöltésre). A talajmechanikai szakvélemény jelezte, hogy talajvíz-,
rétegvíz-áramlásra lehet számítani, ezért a tervező szivárgórendszer kiépítését
tervezte be (a csarnokok pilléreinek alapjait a rétegvíz alá vitték, tehát maga
a csarnokszerkezet meg volt védve ettől a hatástól). A szivárgórendszer úgy
lett megtervezve, hogy az a hegyoldal felől érkező talajvizet már a csarnokok
előtt több tíz méterrel övszerűen elvezesse, tehát az áramló rétegvíz
egyáltalán ne kerülhessen kapcsolatba az ipari padló ágyazatával. Az A
és B, máig is hibátlan padlójú csarnoknál meg is építették ezt az
elég drága övrendszert, sőt az A csarnok betonpadlóját alsó-felső
betonacélhálós, „bombabiztos” vasbeton alaplemezként építették, vágott fugák
nélkül, a B csarnok padlója pedig acélszálerősítéses, vágott
fugás volt. Az állatorvosi lóként megmaradó C csarnoknál viszont,
„költségtakarékosság” miatt a kivitelező javaslatára, a beruházó
beleegyezésével eltekintettek a szivárgó övrendszertől és a szivárgórendszert
csak közvetlenül a csarnok körül és alatt építették ki. A C
csarnok ágyazata kétszer vastagabb daráltbetonból és zúzottkőből készült, hogy
ez a vastagabb ágyazati réteg a talajvíz eltávozását a padló alól nagyobb
hatékonysággal biztosítsa. Az ipari padló vastagsága, acélszálerősítése a B
csarnokéval egyezett meg és ugyanígy vágott fugás volt. Az eredmény itt azonban
katasztrofális lett a 2010-es év nagy esőzései után.
A logisztikai központban úgy
jönnek, mennek a targoncák, mint egy országúton (percenként 8-10 különböző
nagyságú targonca kb. 10 km/órás sebességgel, kétirányban), néhány hónap alatt
teljesen tönkrementek a fugaszélek, amit hiába javítottak szinte folyamatosan,
mert a betontáblák billegése miatt minden javítás csak ideig-óráig (néhány
hétig) tartott. A megoldás ebben az esetben óriási költséget jelentene,
egyrészt mégiscsak meg kell szüntetni az ágyazat kimosásának lehetőségét
övrendszerrel, ezután pedig a teljes padlófelújítást el kellene végezni. Külön
probléma marad, hogy mit lehet kezdeni az ágyazat üregeivel, mert gyanítható,
hogy az injektálás során az anyag akár el is tűnhet az alsó rétegekben a talaj
gyengesége és átázottsága miatt. A beruházó ugyan hozzájárult a
tervmódosításhoz, mégis elhárítja magáról a felelősséget, mert az építési
szerződésben a kivitelező vállalta a felelősséget az alternatív megoldásokért.
A javítási költségek azonban valóban több százmilliós nagyságrendűek lennének,
de még nincsen meg az igazi, jó megoldás.
Erre
az esetre is igaz tehát, hogy a nem kellő mértékben átgondolt
költségcsökkentés, megfejelve egy nem várt, azonban mégis előfordulható (azaz nem
„vis major”) eseménnyel, sokkal többe kerül. Ez nemcsak a kivitelező
problémája, mert a beruházó is sokat veszít, ha pl. a csarnok bérlője a nem
megfelelő kihasználhatóság miatt reklamál, visszaveszi a bérleti díjat, vagy
egyszerűen odébb áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése