Folytatva
a legutóbbi hírlevél témáját, amikor bíróság elé kerül egy ügy (pl. a
megrendelő nem fizette ki a számlát részben, vagy egészben hibás teljesítésre
hivatkozva, vagy már kifizette, de megreklamálja a minőséget, mert hibák
jelentkeztek), az alaphelyzet az, hogy a bíróságnak a dokumentumok és
tanúvallomások alapján kell ítélkezni olyan tárgykörben, melynek hátterében már
önmagában elég bonyolult, vagy adott esetben akár mesterségesen túlbonyolított
szakkérdés áll. Maga a polgári per tárgya általában egy összegszerűen
megfogalmazott, ki nem fizetett számlaösszeg-követelés, vagy kártérítés. A
bíróság pedig szakkérdésekben, a bizonyítási eljárás részeként kirendeli az
igazságügyi szakértőt.
A kirendelésben
a bíró konkrét kérdéseket fogalmaz meg, amire, ha egyértelmű válaszokat kap,
akkor azok segítségével eldöntheti a pert, vagy legalábbis a szakvélemény
jelentősen hozzájárulhat ehhez. A szakértőnek mindig szorítkoznia kell a
kérdések tárgyára, vigyáznia kell arra, hogy csak objektíven, tényalapon
értékeljen, ne lépje túl a hatáskörét és csak arra válaszoljon, amit kérdeztek
tőle. A legtöbb esetben a bíró a kérdéssor végére odaírja, hogy „a szakértő
egyéb észrevételei…”, s ez lehetőséget ad a szakértőnek arra, hogy minden olyan
szakmai dolgot még beleírjon a szakvéleményébe, amire konkréten a bíró nem
kérdezett rá, de az ügy szempontjából mégis lényeges. A bírói kérdések része
szokott lenni még a peres felek által, a bizonyítási indítványban
megfogalmazott kérdések, melyeket, ha a bíró továbbítja az igazságügyi szakértő
felé, természetesen szintén meg kell válaszolni.
Elég
gyakran előfordul, hogy a per kezdeményezője, a felperes már eleve
szakvéleményt csatol a bírósági beadványához, ezzel nyomatékosítva a követelése
jogosságát. Jó tudni, hogy bármelyik fél (felperes, vagy alperes) által beadott
szakvélemény (akár mérnökszakértőtől származik, akár mérnök igazságügyi
szakértőtől) magánokiratnak minősül, s ha a perben megidézik a nem a bíróság
által kirendelt szakértőt, akkor az ő általa elmondottak tanúvallomásként
kerülnek jegyzőkönyvbe. A bíróság által kirendelt igazságügyi szakértő írásos
szakvéleménye viszont közokirat, maga a szakértő pedig, amikor a bírósági, vagy
más hatósági eljárásban részt vesz, közfeladatot ellátó személy.
A
bíróság a szakvéleményt az építéstechnológia tárgykörében legtöbbször írásban
kéri, de elvileg kérheti a szakvélemény előterjesztését szóban is a
tárgyaláson. Gyakori, hogy az írásos szakvélemény benyújtása után a szakértőt
beidézik a tárgyalásra, ahol a felek is intézhetnek kérdéseket hozzá, illetve
sor kerülhet az igazságügyi szakvélemény szóbeli kiegészítésére is. A bíróság
végül a dokumentumok áttanulmányozása, a felek (ügyvédek, képviselők, tanúk) és
a kirendelt igazságügyi szakértő meghallgatása után dönt a perben. Az
igazságügyi szakvélemény, annak a bíróságra való benyújtásától kezdve érvényes,
de a bíró az abban leírtakat nem kell elfogadja feltétlenül nélkül, másra is
következtethet, így másként is ítélkezhet a bíró, mint ahogy az a beterjesztett
szakvéleményből következne és adott esetben felkérhet újabb szakértőt is (ez
azonban elég ritka). Az azonban alapelv marad, hogy a szakértőt a szakvéleménye
tartalmával kapcsolatban nem szabad utasítani, hiszen ez az alapbiztosítéka a
szakvélemény objektivitásának.
Amennyiben
a peres felek valamelyike (vagy akár mindkettő) saját maga által megbízott
szakértő által készített szakvéleményt nyújt be a perben, illetve ha beidézteti
tanúként a magánszakértőjét, akkor a szóban, vagy írásban beterjesztett
szakvéleményt a bíróság figyelembe veheti és kérheti a kirendelt igazságügyi
szakértőt az esetleges szakmai nézet- és véleménykülönbségek tisztázására, mely
legtöbbször a tárgyaláson szóban történik. Ebben az esetben előfordulhat, hogy
szakmai vita alakul ki a tárgyalóteremben, ami ugyan nem könnyíti meg a bíróság
helyzetét, de a cél, az igazság érvényre jutása miatt szükségessé válhat.
Ezért
is nagy a felelőssége az igazságügyi szakértőnek, ő ugyanis arra esküdött, hogy
szakmai oldalról segítse az igazság kiderítését, ezzel része legyen az
igazságos ítélet meghozatalában. Az igazságügyi szakértő tehát a bíró szakmai
szeme, szakmai jobbkeze, akinek a véleménye nagy súllyal esik latba az
ítélethozatalkor. A szakértőnek (akár igazságügyi, akár nem) pedig mindezek
tudatában, felelősségteljesen kell állást foglalnia szakkérdésekben.
SZÍVESEN FOGADOK
TÉMAJAVASLATOT A TISZTELT OLVASÓKTÓL.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése