Ha
egy ipari padló, vagy általában egy épített műtárgy kapcsán vita alakul ki a
termék minőségével kapcsolatban és nem sikerül konszenzusra jutni, a felek
egyike általában kezdeményezi, hogy egy külső, független szakértő döntsön a
kérdésben. Ez így eddig rendben is van, mert egy szakértőtől valóban elvárható,
hogy értse a szakmát, sőt ne csak általában a szakmát, hanem a konkrét szűkebb
szakterületen is kellő ismeretekkel, tapasztalatokkal rendelkezzen, hogy
valóban korrektül és objektíven tudjon az olykor valóban nem egyszerű
szakkérdésekben állást foglalni. Ha viszont már előtérbe kerül a szakértő
személye, mint döntnök, hogy igazságot tegyen, kézenfekvőnek mutatkozik egy
igazságügyi szakértő felkérése. Ez mindenképpen megtisztelő, de éppen ezért
szükségesnek tartom tisztázni, hogy mi a különbség a címben feltüntetett két
szakvélemény között, melyet a megbízott szakértő készít.
Az, hogy valaki
jó mérnök-e, vagy sem, érte-e ahhoz a konkrét szakterülethez, pl. az ipari
padlókhoz, térbetonokhoz, a betontechnológiához, nem attól függ, hogy benne
van-e az Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) által vezetett
igazságügyi szakértői névjegyzékben, vagy sem. Az természetesen alapvető
feltétel, hogy mérnökszakértő csak az a mérnök lehet, aki a Magyar Mérnöki
Kamara (MMK) tagja és érvényes szakértői jogosultsággal rendelkezik.
Igazságügyi szakértő viszont csak a személy lehet, aki rendelkezik a mérnök
kamarai jogosultsággal és emellett a KIM nyilvántartásba veszi (persze hosszabb
procedura, tanfolyamok, vizsgák, stb. után). Egyszerűen fogalmazva és példaként
említve, minden építéstechnológiai igazságügyi szakértő mérnök szakértő is
egyben, de fordítva nincs ez így feltétlenül. Amíg kb. 150 mérnökszakértő van
regisztrálva Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (MISZK) honlapján (ennél azért
többen vannak, de csak ennyi regisztrált a honlapra), ennek többszöröse azon
mérnökök száma, akik az MMK szakértői jogosultsággal rendelkező tagjai. Az MMK
sokkal cizelláltabban tartja nyilván tagjait, sokkal több szakterület van ott,
mint a KIM által vezetett névsorban.
Amikor
egy természetes, vagy jogi személy (pl. cég) felkér egy igazságügyi szakértőt,
akkor fontos tudnia azt, hogy egy igazságügyi szakértő nem írhat neki
igazságügyi szakvéleményt, hanem csak mérnöki szakvélemény készülhet (ez a csak
persze nem jelent tartalmi, vagy színvonalbeli lefokozást). Azért a „csak”,
mert igazságügyi szakvéleményt, kizárólag hatóság kérhet, sőt az nem is kér,
hanem egyszerűen kirendeli (kötelezi) az igazságügyi szakértőt szakvélemény
készítésére. Az igazságügyi szakértő ugyanis az esküjében vállalja, hogy
mindenkor rendelkezésre áll azoknak az állami szerveknek (bíróság, rendőrség,
közjegyző, stb.), akik a törvényben foglaltak szerint egy-egy eldöntendő
szakkérdésben szakembertől akarnak véleményt kérni. Ebben az esetben az igazságügyi
szakértő köteles a végzésben megszabott határidőn belül elkészíteni és
benyújtani a szakvéleményt.
Természetesen
jeleznie kell a szakértőnek, ha az adott kérdések megválaszolásához nincs
megfelelő tudása, tapasztalata, nem ért hozzá, ekkor a hatóság kirendelhet más
szakértőt is, vagy társszakértőt is felkérhet, de akár ragaszkodhat is az
eredetileg kirendelt szakértőhöz. Az állam, a hatóság elvárja ugyanis – teljes
joggal, hogy a szakértő folyamatosan képezze magát a szakmában, legyen felkészült,
járjon utána a dolgoknak, ha éppen nem rázná ki a kisujjából a kirendelésben
szereplő kérdésekre a választ. És a legtöbbször tényleg nem könnyű a kérdéseket
megválaszolni, hiszen ha egyértelmű dolgokról lenne szó, nem kéne hozzá külön
szakértő. Ugyanígy jeleznie kell a szakértőnek, ha összeférhetetlenségi, vagy
egyéb tényező gátolhatná a szakvéleménye elfogulatlanságát, pl. ha rokoni, vagy
barát kapcsolat fűzi valamelyik félhez. Ebben az esetben a bíróság/hatóság
mérlegeli, hogy ennek ellenére kéri-e a szakvéleményt, hiszen egy
szakvéleménynek teljesen objektívnek és tényszerűnek kell lennie, a
készítőjének személyétől függetlenül, de kijelölhet más szakértőt is. Jobb, ha
szól a szakértő ilyen esetben, mert ha ez csak később derül ki, akkor pl. annak
a félnek az ügyvédje, akire nézve a szakvélemény nem kedvező, megtámadhatja
azt. Az ilyen szakvélemény-megtámadásnak azért életszerűnek kell, kéne lennie,
de ez már a jogászok szakterülete, amibe nem szeretnék belekontárkodni. Volt
azonban már olyan eset, hogy az egyik fél jogi képviselője azzal próbált
megtámadni egy igazságügyi szakvéleményt, hogy a szakértő a másik fél
képviselőjével egy óvodába járt kb. 40 évvel korábban. Ez azért elég abszurd,
de az anekdota szerint megtörtént. Nyilván, a bíróság a megfelelő helyre tudja
tenni az ilyen, inkább időhúzó próbálkozásokat, de kihúzhatja a szakértő
ezeknek a méregfogát azzal, ha előre bejelenti az esetleges személyes és nem
szakmai ismeretségeket. Szakmai ismeretséget már csak azért sem lenne életszerű
bejelenteni, mert egy szakember nyilván a szakma szereplőit is ismeri. Hogyan
is tudna egy padlós szakértő egy szakkérdéshez hozzászólni, ha nem foglalkozna
a témával sok-sok éven át? S ha foglalkozik vele, nyilván megismeri a szakma
szereplőit is és ezek az ismeretségek mindenkinek előnyére lehetnek, növelhetik
a kollektív tudást, s ezáltal a szakma színvonalát.
Visszatérve
az eredeti kérdésre, csak a hatóság kirendelésére készült szakvéleményt lehet
igazságügyi szakvélemény, minden más személytől, cégtől, egyéb fórumtól érkező
megbízás mérnöki szakvélemény még akkor is, ha azt igazságügyi szakértő írja. A
következő hírlevélben a szakvélemények jogi statusáról, súlyáról lesz szó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése