Gondolom, nem csak én vagyok
munkával túlzottan leterhelve, hanem mindannyiunk, ezért idén már nem fog
beleférni a munkatervembe ezen kívül még egy „egyperces”, ami most kicsit
hosszabb lett, mert 3 féle szerkezettípust definiálok benne, ugyanis sok félreértéssel
találkozom. Ezúton köszönöm meg minden kedves Kollégának, Kolleginának az egész
éves figyelmet, a közösséget a szakma-szeretetben, az együttműködést.
Mindannyiuknak boldog karácsonyt és sikeres új évet kívánok!
Ipari
padló, esztrich vagy aljzatbeton
A tervezési dokumentációkban sok esetben
tapasztalható zavar, ellentmondás a betonpadozatok kiírásának tekintetében.
Akár egy projekten belül is ugyanaz az épületszerkezeti egységet nevezik a
különböző szaktervezők (pl. építészek, statikusok) olykor aljzatbetonnak,
esztrichnek, esztrichbetonnak, ipari esztrichnek, ipari betonaljzatnak, burkolt
ipari padlónak, betonlemeznek. Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy minek
nevezzük az adott szerkezeti egységet, mert pl. más szabvány hatálya alá
tartozik az esztrich és a beton, más környezeti osztályba sorolható az
aljzatbeton és az ipari padló, és emellett más-más betontechnológiai és
kivitelezési megoldást igényelnek a különböző szerkezetek.
Egyik szerkezeti egység sem alább való a
másiknál, mindegyiknek megvan a maga funkciója az épületen belül, mindegyik jó
minősége elengedhetetlen a tartósan rendeltetésszerű alkalmazáshoz, viszont a
más-más funkció minden esetben lehetőséget ad az optimális anyagösszetétel és
szerkezeti tulajdonságok előállításához.
Ezek közül jellemzően mindegyik olyan
betonlemez (kivételek persze lehetnek), amely statikailag független az épület
egyéb részeitől és a cél szerinti hasznos terhelések közvetlen vagy közvetett
felvételén kívül nem tervezett egyéb terhelések felvételére. Természetesen a
környezeti (pl. hőmozgás) és technológia terhelések (pl. zsugorodás) ezen
betonszerkezetekre is hatnak, nyilván ezeket is figyelembe kell venni.
Az ipari padló
lehet burkolatmentes (gyakran kéregerősített, impregnált vagy csiszolt
felületű), de lehet akár burkolt is (pl. műgyanta vagy kerámiaburkolat), de
lényeges, hogy a hasznos terhelés ezen valósul meg (gépek, polcrendszerek,
targonca forgalom), ugyanakkor teherátadó szerkezet is, mert az alatta levő
rétegekkel együtt tartja és veszi fel az igénybevételeket. Az ipari padló éppen
ezért sosem önálló betonlemezként tervezendő, hanem komplexen kell tervezni az
alépítményi rétegrenddel együtt.
Ennek része lehet akár egy aljzatbeton is,
mert például, ha vízszigetelő rétegre van szükség, akkor az aljzatbetonra
kerül, de aljzatbeton kell hőszigetelő réteg alá (akár hűtőházban, akár
padlófűtés esetén). Az aljzatbeton nem tévesztendő össze a szerelőbetonnal, ami
nem szigetelést- vagy mást tartó betonlemez, hanem a könnyebb és pontosabb
technológiai szereléshez ad folytonos, stabil alátámasztás (pl. a
betonacélszereléshez).
A fenti különbségek miatt a betonszerkezet
anyaga, vastagsága és erősítése is más kell legyen. Az ipari padló egy üzemi,
kereskedelmi vagy raktárépület leginkább igénybevett része, közvetlen nagy
(akár 2x10 tonnás ikerpolclábak) és dinamikus (akár 5 tonnás targonca
kerékterhek, vagy gépekből származó rezgőterhek). Akár van burkolata az ipari
padlónak, akár nincs, ezen terhelések miatt statikai számítás során kell a
maghatározni az alátámasztás merevségének és rugalmasságának figyelembe
vételével a szükséges lemezvastagságot, (általában 15-20 cm) a beton
szilárdsági osztályt és a betonerősítést. A beltéri ipari padlóknál az XC1, de
inkább az XC2 környezeti osztály indokolt, C25/30 vagy C30/37 nyomószilárdsági
osztály, a legtöbb esetben acélszálerősítés vagy kétrétegű betonacélhálós
erősítéssel. Az ipari padló tehát mind tervezési, mind kivitelezési szempontból
igényes szerkezet.
Az aljzatbeton
szerepe az ipari padlóéhoz képest egyszerűbb, nem kap sem pontszerű, sem
dinamikus terhelést (a felette levő rétegek egyenletesen elosztják a
teherhatásokat), a környezeti hatások sem kockázatosak, hiszen állandó
tulajdonságú közegben vannak (alul az alépítmény, felül a többi szerkezeti
réteg), levegővel és vízzel általában nem érintkezik. Nincs korróziós és
kimaródási kockázat. Mindezek miatt a környezeti osztálya az aljzatbetonoknak
lehet X0 – XN, nyomószilárdsági osztálya C12/15 vagy C16/20 (a magam részéről
én mindig a magasabb osztályt választom, mert minimális árkülönbség mellett
tartósabb betont kapunk). Az aljzatbetonokat 8-15 cm közötti vastagságban
érdemes építeni általában, célszerű vasalni legalább egy rétegű
betonacélhálóval, vagy acélszálerősítéssel a repedéstágasságok korlátozása
céljából még akkor is, ha statikailag erre nem lenne szükség. Az
aljzatbetonokkal kapcsolatban fontosnak tartom megjegyezni, hogy kerüljük el
azt, hogy egy aljzatbeton kültéri körülmények között hagyunk hónapokra, akár
egy télen át is védelem nélkül. Pédául egy házépítés kapcsán a terasz
aljzatbetonjának minősége, tartóssága károsodhat, ha nem védjük meg addig, amíg
a további rétegek elkészülnek. Ugyanez igaz egyébként az esztrichre is, hogy
súlyos minőségromlás következhet be, ha túl sokáig nem folytatjuk és fejezzük
be a rétegek felépítését.
Az aljzatbetonokra, szerelőbetonokra,
ipari padlókra az MSZ EN 206 és MSZ 4798 betonszabvány aktuális kiadása
vonatkozik, míg az esztrichekre főleg az MSZ EN 13813. Az esztrichaljzatnak,
esztrich padozatnak a vastagsága csúszórétegen 4-8 cm között lehet, funkciója
teherátadás, teherelosztás az alatta levő rétegekre, a burkolat tartós, stabil
megtartása. Az esztrich anyaga a leggyakrabban nem beton, hanem habarcs, mert
homokfrakció adja az adalékanyag-vázat 4 mm-es legnagyobb szemnagysággal. 5-6
cm vastagságig érdemes 0-4-es szemnagyságot használni, ennél vastagabb
esztrichek esetén a Dmax = 8 mm-es szemnagyságú adalékanyag jobb
minőséget ad, mert kevésbé lesz a szerkezet zsugorodás-érzékeny, jobban
tömöríthető, nagyobb testsűrűsége és szilárdsága lesz. A betontól főleg az
adalékanyagvázban való eltérés és a szerkezet funkcionalitásában való eltérés
miatt az esztricheket nem a betonszabvány szerint definiáljuk és vizsgáljuk,
hanem az esztrichszabvány szerint.
Az esztrich padozat
anyagjele is más, mint a betoné. A leggyakrabban használt cementesztrichek
egzakt jelölése pl. CT-C20-F4, ahol a CT a cementesztrichet jelenti (kötőanyag
a cement), a C20 a nyomószilárdsági osztályt, az F4 pedig a
hajlítóhúzó-szilárdsági osztályt. Lényeges különbség, hogy az esztrich
szilárdsági minősítésekor más szabvány szerint kell eljárni, mint a beton
esetében. Az esztrichek nyomószilárdságát nem egy klasszikus betonkockán, vagy
utólagosan egy szerkezetből vett minták esetében hengeren, kell mérni, hanem
egy olyan félhasáb pecsétnyomásával, amely félhasáb az MSZ EN 13892-2:2003
szabvány szerint készült az esztrich hajlítóhúzó-szilárdságának a méréséhez. Ez
egy 40 x 40 x 160 mm-es habarcshasáb, melyet egyszerű kéttámaszú hajlításnak
teszünk ki, így mérve hajlítóhúzó-szilárdságot és így sorolva osztályba F1 –
F50-ig (figyelem: az esztrichek esetében az F nem a konzisztenciát jelenti,
mint a beton esetében /flow/, hanem a hajlító-húzószilárdsági osztályt
/flexural/. A hajlítóhúzó-vizsgálat félbetört hasábjain el lehet végezni a
nyomószilárdsági vizsgálatot, ahol az eredmény C5–C80 közötti osztályba
soroljuk (C – compression). Ebben az esetben is figyelni kell arra, hogy a
kapott nyomószilárdsági eredmények és az osztályba sorolás nem azonos a
betonszabványéval.
Például a C20 nyomószilárdsági osztály
mást jelent az esztrich esetében, mint a C20/25 a beton esetében. Más alakú,
más anyagú a próbatest, más a mérési eljárás, más a mérési eredmény. Ezek nem
számíthatók át, azaz egy C20-as esztrich messze nem azonos szilárdsági
tulajdonságú a C20/25-ös betonéval. Emellett az esztricheknél a
hajlítóhúzó-szilárdság lényegesebb tulajdonság, mint az ipari padlóknál, de még
inkább az aljzatbetonokénál. Az esztrichek ugyanis vékony szerkezetek és sok
esetben puha alátámasztásra kerülnek (pl. EPS hőszigetelés), így a
stabilitáshoz elengedhetetlen a magasabb és szabályozott
hajlítóhúzó-szilárdság. Ezért is kell megadni a tervezéskor ezen követelményt
is. Az ipari padlók esetében is fontos, akár hőszigetelésre, akár ágyazatra
készül a betonlemez. A tervezéskor ugyan nem kötelező, de hasznos és a
biztonság javát szolgálja, ha a tervező megadja beton hajlítóhúzó-szilárdsági
követelményét. Persze ezen paraméter esetében is más-más a vizsgálati eljárás
az esztrich és a beton esetében is. Az aljzatbetonoknál az egyenletesebb
eloszlású tehereloszlás miatt ez a követelmény kevésbé lényeges, a betonjelben
megadott nyomószilárdsági értékből lehet következtetni, meg lehet becsülni (jó
minőséget feltételezve) a hajlítóhúzó-szilárdságot, ami a beton nyomószilárdságának
kb. egytizede. Az esztricheknél ez az arány ennél jóval nagyobb,
egyötöd-egyhatod. A hajlékonyabb esztrich azért is célszerűbb, mert az
esztricheknél ritkán vasaltak, tehát a vasalással, betonerősítéssel kevésbé
lehet kontroll alatt tartani a repedéstágasságot és a repedés megjelenése utáni
teherfelvételi képességet, azaz a maradó terhelhetőséget.
Az
esztricheknél a fentebb jelzett szilárdsági tulajdonságok mellett gyakran
szükséges és ezért igény meg kell adni a tapadóhúzó-szilárdságot (pl. műgyanta
burkolat esetén), vagy például a kopásállóságot ipari esztrich esetén, amikor
nincsen burkolat, hanem magán az esztrich felületén közvetlenül van forgalom. A
követelményekhez mindezeken felül, igény esetén a síkpontossági határértékeket
is meg lehet adni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése