Kicsit
last minute-re sikerült az év utolsó hírlevele, de úgy tapasztalom, hogy nem
csak a mi cégünk van „behavazva” az év végi hajrában, hanem – talán az
építőipari enyhe fellendülésnek köszönhetően, na meg annak köszönhetően, hogy
az építési területek viszont nincsenek behavazva – nem jutott idő korábban
megírni. Jövőre is megosztanám tapasztalataimat a kedves Kollégákkal, az első
időszakban az olvasók által felvetett témákkal (pl. beton utólagos
vízszigetelése, ipari padlós checklista, vágott hézag, átmenő dilatáció,
különböző javítások) tervezek foglalkozni.
Ma
arról a helyzetről írok, amikor egy, már elkészült ipari padlóra új, eredetileg
nem tervezett terhelés kerülne. Leegyszerűsítendő a problémakört, hogy könnyen
és gyorsan értelmezhető legyen, vegyünk pl. egy 20 cm vtg. 25 kg/m3 HUMIX®
50 acélszálerősítéses C25/30 szilárdsági osztályú betonlemezt. Egy ilyen ipari
padló megfelelő alépítmény esetén, a leggyakrabban megfelel raktározásra (6
t/m2 megoszló teher, 4 t/polcláb, 6 t/tengely targoncateher), és
gyártócsarnokként is funkcionálhat. Az üzemeltető azonban, pl. funkcióváltás
miatt irodai galériát, vagy gépjármű emelőberendezést, vagy éppenséggel egy
darupályát szeretne kialakítani a meglévő padlón. Mi ilyen esetben a teendő?
Az
ipari padló statikai értelemben azt jelenti, hogy a szerkezet folytonosan,
rugalmasan megtámasztott úszólemezként működik, csak függőleges irányú hasznos
teherre (polc, sín, targonca, raklap) lett méretezve alapvetően (természetesen
figyelembe véve ezek mellett a hőmozgást és a zsugorodást). Ez az
acélszálerősítéses beton erőssége, költséghatékony és tartós megoldás ezekre a
terhekre, de gyengéje a vízszintes erők és a lokális nyomatékok felvétele.
Annak eldöntését tehát, hogy mit szabad és mint nem szabad az ipari padlóra
rátenni az dönti el, hogy az új hasznos terhelés okoz-e lokális nagyobb
nyomatékokat, húzóerőket, esetleg felvet-e átszúródási, nyírási problémákat.
Egy
irodai funkciót ellátó galéria, ami pl. 3 m x 3 m-es raszterű acéllábakon áll,
hasonlóan viselkedik statikai szempontból, mint egy polcrendszer. Általában
nagyobbak ugyan a lábterhek, de a lábtávolságok is nagyobbak, ezért nem kell
számolni a koncentrált terhek egymásra hatásával. Belső térről lévén szó,
nincsenek szélterhek sem, tehát lehet a galériát bizonyos határok között
koncentrált terhelésként modellezni. Meg kell vizsgálni, hogy az adott
koncentrált terhelést bírja-e a padló, különösen a fugák környezetében, ahol a
szerkezet amúgy is mesterségesen meg van gyengítve (fugamentes padlók
előnyben!). Ha minden megfelel, akkor a galéria megépíthető (de vigyázni kell
arra, hogy a targoncaütközéstől védve legyenek az oszlopok – hiszen arra nem
lett méretezve sem a galéria sem a padló, hogy egy ilyen ütközési teherből
átadódó extrém lökőterhelésnek ellenálljon).
A
gépjármű emelőkkel már lehet más a helyzet, itt már óvatosabban kell eljárni.
Az berendezés emelőkapacitása, terhelés külpontosságából adódó nyomatékok
nagysága és a padlóra való rögzítés módja dönti el azt, hogy mekkora terhelésű
és milyen kialakítású emelőberendezést szabad megépíteni a padlóra való
egyszerű rögzítéssel. Személygépkocsi-emelőknél ez általában nem jelent
különösebb problémát, de nagyobb terhelés esetén szükséges a komolyabb statikai
ellenőrzés.
Darupályát
utólagosan az ipari padlóra ráépíteni viszont szinte sohasem szabad (itt most
csak acélszálerősítéses padlókról van szó), mert biztosan lesznek a darupálya
pilléreinél fellépő nagyobb nyomatékok, ebből adódóan, pedig komolyabb húzóerők
is fellépnek a padlólemez felső harmadában is, s ha ott nincsen szerkezeti
vasalás, úgy a padlón nagyobb repedések kialakulása várható, sőt helyi
tönkremenetelekre is lehet számítani. Ezt mindenképpen el kell kerülni, erre a
pusztán szálerősítéses betonelem nem alkalmas. Kombinált vasalás esetén pedig
el kell végezni a hagyományos statikai ellenőrző számítást, ahol a szálerősítés
jelenlétét nem, vagy csak igen kis mértékben szabad figyelembe venni. Ha ilyen
feladatról van szó, akkor inkább meg kell vizsgálni, hogy a darupályát rá
lehet-e tenni a meglévő pillérekre (ez sajnos ritkán megengedett, mert
általában azok sem lettek erre méretezve), vagy a darupálya pilléreinek helyén
a padlót fel kell bontani és a pilléreket külön le kell alapozni. Ilyenkor a
darupálya pilléreinek statikai tervezése mellett meg kell azt is vizsgálni,
hogy ez a beavatkozás milyen hatással lesz magára az ipari padlóra, változik-e
annak a teherbírása, tartóssága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése