Egy
kissé nagyobb szünet után, folytassuk a térbetonok építésének témakörét a
vasalási szükségességek és lehetőségek áttekintésével. Elméletileg, a kültéri
betonlemezek esetében nem kell feltétlenül minden esetben vasalást
alkalmaznunk, de azért az esetek 90%-ában bizony kellene.
Mindenki
láthatott a 60-as, 70-es években készült „bombabiztos” 30-35 cm-es vastagságú
kb. 3 m x 3 m-es, egyenként körülzsaluzott és egyedileg kiöntött betontáblákat,
melyeket olyan tartósak, hogy még ma is csak nehezen lehet elbontani. Ezek a
legtöbbször vasalatlan, de mégis tartós, fagyálló, nagy teherbírású
betonlemezek. Akkoriban még ritkán volt transzportbeton, általában földnedves,
kis zsugorodás-érzékenységű, nem „agyonvizezett” betonnal dolgoztak, a
hézagtávolságok a lemezvastagság kb. tízszereesénél nem voltak nagyobbak. A
probléma velük mégis az, hogy min. 3-5 cm-es fugaszélességük van, ami a
térbeton használhatósági értékét, a közlekedési sebességet jelentősen
lecsökkenti, valamint a táblák nincsenek összecsapolva, átdűbelezve. Ennek
következtében, az ágyazat az egyenlőtlen süllyedéséből származóan, a
betontáblák a terhelés hatására billegni kezdtek, komoly nagyságú élfogasság
alakult ki a szomszédos táblák között. Eljárt felettük az idő. Összefoglalva a
régi eljárást: maga a beton általában jó minőségű volt, a kor igényeinek
megfelelt. Ez azonban ma már nem lenne megfelelő megoldás, egyrészt a
megnövekedett használati intenzitás miatt (nem döcöghetnek a targoncák a több
centiméteres hézagok felett), másrészt manapság már jóval költséghatékonyabb és
gyorsabban kivitelezhető megoldásokat alkalmazunk.
Ma
már transzportbetonnal dogozunk, könnyen és gyorsan bedolgozható bazalt-, vagy
kavicsbetonnal, 600 – 1000 m2-es térbeton-egységekkel, fugavágással
és teherátadó módon átdűbelezett munkahézag-kapcsolattal. Nézzük át
irányelvként, hogy milyen esetekben célszerű betonerősítő vasalást
alkalmaznunk. Abból indulunk ki, hogy az ágyazat megfelelő, egyenletesen
teherbíró (lásd pl. http://iparipadlo.blogspot.hu/2013/04/tervezes-meretezes-3.html), a betonlemez
pedig min. 20 cm vastagságú és a terhelés nem nagyobb, mint a normál
kamionteher max. 115 kN/tengely.
1.
A
munkahézagoknál, terjeszkedési (dilatációs) hézagoknál a dűbeles, teherátadó
vasalást mindig be kell építeni. Ez a vízszintes irányú táblamozgást lehetővé
teszi, viszont a függőleges irányú mozgást (az élfogasság kialakulását)
megakadályozza. Persze, itt is vannak kivételek: ha pl. csatlakozási hézagról van
szó (pl. két útpálya találkozása), akkor a teherátadó vasalás helyett
párnabeton alátámasztást kell alkalmazni.
2.
A
vágott fugák alatt csak abban az esetben hagyható el a vasalás, ha az alábbi
feltételek együttesen teljesülnek (és ebben az esetben is csak minden egyéb
kockázati tényező megvizsgálása és kizárása után, felelős döntéssel):
·
Kis
intenzitású forgalom: ’A’ (nagyon könnyű) terhelési osztály esetén. (Az ’A’
közúti terhelési osztály jelentése: a tervezett élettartam alatt max. 100.000
db 100 kN-os egységtengely-áthaladással számolunk. Ez pl. egy ötvenéves
tervezési időszakban napi 1 kamion-, vagy 4-5 targonca-áthaladást jelent. Ipari
létesítményeknél a forgalomintenzitást mindig egyedileg kell meghatározni a
beruházó adatszolgáltatása alapján.)
·
Bazaltbeton,
betonosztály min. CP 4/2,7 – XF4-es környezeti osztály.
·
Max.
4 m x 4 m-es vágott fugamezők (fugatávolság: a lemezvastagság max. 20-szorosa).
3.
A
legtöbb esetben tehát szükséges a vakhézagok vasalása is. Tudom én is, amit
minden kivitelező tud, hogy elég „macerás” (idő- és költségigényes, precizitást
igénylő feladat) előre beépíteni ezeket a fugavasalásokat és megnehezíti a
betonozást is, de a fugavasalás elhagyásának egyértelmű következménye, hogy
akár rövid használati idő után is, a betontáblák egymáshoz képest elmozdulnak,
„lépcsők” alakulnak ki a táblák között, a fugaszéleket a targonca- és
kamionkerekek letörik, a burkolat idő előtt elhasználódik, komoly
kellemetlenségek, károk származhatnak még bőven a garanciális és szavatossági
időn belül.
4.
A
vakhézagok külön vasalása az acélszálbeton alkalmazása esetén elhagyható lehet,
mert az acélszálak áthidalják a vágott hézagok alatt megrepedt
betonkeresztmetszetet, azaz a repedés rendelkezik teherátadással. A
acélszálerősítéses térbeton (készítését nem bazaltbetonból, hanem
kavicsbetonból javaslom) méretezhető, igen tartós és gazdaságos megoldás. Az
acélszálbeton térbetonként való alkalmazásának az lehet ez egyetlen ellenérve,
hogy a szálak, a véletlenszerű elhelyezkedés miatt a betonlemez felszíne
közelében is elhelyezkednek, így azok megjelennek, láthatóvá válnak. Ez a
természetes jelenség ugyan nem jelent sem szilárdsági, sem tartóssági hátrányt,
főleg esztétikai kérdés, mert a felszín közelében lévő szálak megbarnulnak és
ez zavarhatja a beruházót (persze ez csak addig zavaró, amíg elkezdik
használni, azután a betonlemez úgyis bekoszolódik és a szálak barnultsága,
kikopása nem zavaró). Ezt a valóban csak esztétikai problémát is lehet azonban
kezelni, pl. kéregerősítő réteg felhordásával. Sok jó példa igazolja az
acélszálerősítésés kültéri betonlemezek előnyeit. 10-15 évvel ezelőtt jónéhány
OMV (akkoriban még ARAL) benzinkút tankolótálcája készült ily módon /pl.
Szigetszentmiklós M0 déli oldal, Bp. Hungária krt., Sopron/, de említhetem pl.
a BKV buszgarázs térbetonját is a Bp. XI. ker. Hamzsabégi úton. (A képen lent
egy acélszálerősítéses, érdesített felületű térbeton látható, ahol a szálakat a
kéregerősítés elfedte.)
5.
Térbetonok
készülhetnek még betonacélhálós, vagy szerkezeti vasalással is, ezek azonban
általában csak extrém nagy terhelések esetén gazdaságosak. A vasalást minden
esetben meg kell tervezni. A „csak úgy, tegyünk bele valamit” elv alapján
elhelyezett 1 rtg. alsó Ø 6 mm-es háló -- különösen beletaposva az ágyazatba,
-- szinte semmit sem ér. Akkor már, ha mindenképp tenni akarunk a betonlemezbe
egy réteg hálót, azt inkább a betonkeresztmetszet felső harmadába helyezzük el
távtartóra ültetve, ott szolgálna a legtöbbet a zsugorodási és hőtágulási
feszültségek levezetése érdekében. Ebben az esetben azonban ügyeljünk arra,
hogy a fugavágással nehogy elvágjuk a vasbetéteket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése