Ahhoz azonban, hogy ezt az előnyt
élvezhessük is, gyorsan át kéne adjuk a műtárgyat, ami egyébként a megrendelő
érdeke is, hiszen általában, minél hamarabb szeretné használni a padlót.
Célszerű tehát a szerződésünk pontjai közé beírni, hogy a készrejelentés után
mikor történjen meg a padló átadása. Ugyanígy azt is rögzítsük, hogy amíg az
építtető, megrendelő nem veszi át a padlót, addig nem rendelkezhet vele
sajátjaként, addig a helyszín építési területnek minősül, nem veheti
használatba! Ha mégis megteszi, úgy a terméket átvette, a teljesítés
megtörténtnek tekinthető és a számla benyújtható. Persze, ezt a helyzetet azért
jobb elkerülni, megelőzni, mert nem célszerű konfliktust gerjeszteni, mely
azért komoly vitára adhat okot.
Előrelátásunk
ellenére, sajnos az is előfordulhat, -- biztos vagyok abban, hogy szinte minden
kivitelező járt már úgy --, hogy a glettelt, párazáróval utókezelt, fényes
felületű, kifejezetten esztétikus padlót az átadás elhúzódása miatt, időközben
elcsúfították, amit azután neki kellett vagy kimagyarázni, vagy kijavítani,
vagy az ő számlájából húztak le emiatt kisebb, nagyobb összeget. Ezekről a
dolgokról is beszélni kell tehát a szerződés aláírásakor és az erre vonatkozó
feltételek mind meg kell jelenjenek a szerződésben, mert ezekkel a saját
pozíciónkat erősítjük, korrekt, előrelátó cég benyomását keltjük, akik tudják,
hogy mit akarnak, tudják, hogy mire kell vigyázni, látszik, hogy minden
részletre kiterjed a figyelmük és átlátják az egész folyamatot. Ezeken a
dolgokon nagyon sok múlik, hiszen utána sokkal nehezebb lesz a megrendelőnek
kihátrálni a vállalásából.
Az
ideális az lenne, ha nem telne el egy hét a készrejelentés és az átadás között,
amely időszakaszban pedig a fugavágás megtörténhet és az utókezelés is a legtöbbször
befejeződhet. Egy hét után már a padló is használható gyalogos forgalom
számára, lehet folytatni a belső munkákat (persze vigyázva arra, hogy a padló
ne legyen túlterhelve és a felület ne karcolódjon), szóval valóban indokolt,
hogy átadjuk végre az elkészült terméket. Ha a megrendelő már a
szerződéskötéskor tisztán látja, hogy mikor kell átvennie a padlót, akkor
jobban fog rá vigyázni, kevésbé járkálják, karcolják, koszolják össze az
utánunk jövő vállalkozók.
Amikor
elérkezik a nagy nap és lefolytatjuk a műszaki átadás-átvételi eljárást, hogy
leigazolják a teljesítésünket, jegyzőkönyvben rögzítsünk minden lényeges
pontot, megállapítást, az esetleges vitás kérdéseket is! A teljesítést igazoló
jegyzőkönyvben rögzítik a felek, hogy a szerződésben foglaltakhoz képest mi,
milyen mértékben és minőségben valósult meg. Az esemény olyan nagy jelentőségű,
hogy azt egy külön kormányrendelet szabályozza (191/2009. /IX.15./ Korm.
rendelet a Kivitelezési tevékenység megkezdése és befejezése címmel, ami
természetesen általában szabályozza az eljárást minden építőipari tevékenységre
vonatkozóan). Erre lehet hivatkozni, a rendeletben foglaltak védik a
kivitelezőt is.
A
jegyzőkönyv feltétlenül tartalmazza mindazokat a tényeket, amelyek jogvita
esetén jelentősek lehetnek! A formai követelményeken (pl. építési adatok,
dátumok, résztvevők neve és részvételi minősége, aláírások) túl minden lényeges
tartalmi megállapítást ezen okiratban kell rögzíteni. Ezek pl. a felfedezett
minőségi kifogások, hiányosságok, azok értéke, a javítás módja, határideje, a
felek kijelentései, megállapításai, végső soron pedig a megrendelő döntése
arról, hogy átveszi-e a műtárgyat. Ne hanyagoljuk el tehát a lepapírozást, mert
sajnos, ma már minden, ilyen jellegű okiratra úgy kell gondolnunk, hogy az a
bíróságon is kiköthet! Lejjebb egy egyszerűsített teljesítésigazolási
mintát talál, melyet cégének és tevékenységének adottságaihoz tud alakítani.
Az
észlelt minőségi kifogások tehát helyet kell kapjanak a teljesítésigazolásban,
a hibák javítása, javíthatósága, a javítás értéke, az esetleges
értékcsökkenés azonban újabb kérdéseket vet fel. Ezen problémakört a következő
hírlevelekben járom körül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése