Folytatjuk
a talajradar-diagnosztika egyéb célra való használhatóságának bemutatását az
ipari padlók és a térbetonok, utak, és más vonalas létesítmények alépítményi és
altalaji anomáliáinak kimutatása tárgykörében.
Az
előző részhez kapcsolódva, egy tönkrement munkahézag és az ágyazatsüllyedés
összefüggéseit mutatom be:
24 m-nél talaj- és
ágyazatsüllyedés, munkahézagnál táblabillegés
Egy
másik példa:
Jelentős
rétegrendkülönbség az új (bal oldali) és a régi (jobb oldali) csarnok
talajrétegződése, tömörsége között. A régi csarnok alatti rétegrend jelentősen
tömörebb, nagyjából homogén. Amíg a régi (15 éves) ipari padló gyakorlatilag
hibamentes, az új padló (alig 2 éves) komoly károkat szenvedett:
táblabillegések, fugamegnyílások, fugaszél-letöredezések. A hiba oka főleg az
ágyazati és alépítményi rétegrend gyengesége, süllyedésérzékenysége. A
területen a 80-as évek végéig sittlerakó és hulladéklerakó működött, emellett a
talajvízszint magas.
Ilyen
esetben – amikor nem csak az ágyazat gyenge, hanem az altalaj is problémás
(sittfeltöltéses rétegek, amelyben szerves hulladék is volt), az ágyazat
utólagos javítása pl. injektálással nem valószínű, hogy tartós eredményre
vezetne, mert az alsóbb rétegekre a megerősített ágyazat nem tud
feltámaszkodni. Az egész ágyazat tovább süllyedhet és „húzhatja” maga után az
ipari padlót. Persze erre a hibára is van azért jó megoldás, a mélyinjektálás,
amikor kisátmérőjű cölöpöket fúrunk a teherbíró talajrétegig, de ennek a
költségvonzata azért nyilván magasabb.
Még
egy példa arra, hogy a legjobb, legpontosabb diagnosztikát a különböző
vizsgálatok kombinálásával lehet elérni és a javítást így lehet ténylegesen
optimalizálás: csak ott és csakúgy javítsunk, ahol és ahogy a legjobb eredményt
érhetjük el. A pontos diagnosztika tehát jelentős költségmegtakarítást
eredményez.
Ez
a terület 2005-ben így nézett ki, erre a terültre egy áruház épült parkolóval:
A parkolóterületen az útburkolaton
és a csapadékvíz-elvezető rendszerben jelentős károk keletkeztek. A 2015. évi
talajmechanikai vizsgálat és a radarfelmérés kimutatta, hogy a területen nem
került sor lényeges mértékű talajcserére, így nem is csoda, hogy károk
keletkeztek. A javítás módja lehet a csatornarendszer nyomvonalán a bontás,
majd az aknák, víznyelők és vezetékek alatti réteg megerősítése, gyakorlatilag
újbóli építése. És ez csak a vízelvezető-rendszer javítása lenne, maga az
útburkolat pedig továbbra is hibás marad, illetve helyi javításokkal lehet a
további állagromlást lassítani, mert a teljes parkolóterület
burkolatrendszerének újjáépítése aránytalanul költséges.
Rétegrend 2005.
|
Rétegrend és dinamikus szonda értékek 2015.
|
Talajradarkép 2015.
P3-K4 (0-2 m)
|
|
0,0-0,6
m: termőréteg
|
0,0-0,5
m: nagyon laza kavicsszórványos homok feltöltés. Din. szonda: 3-4.
|
||
0,6-1,0
m: homoklisztes iszap
|
0,5-1,1
m: laza iszapos homok. Din. szonda: 6-8.
|
||
1,0-1,9
m: iszapos, homokos homokliszt
|
1,1-1,7
m: közepesen tömör homok. Din. szonda: 17-21.
1,7-2,1
m: laza iszapos homok. Din. szonda: 8-8.
|
||
1,9-2,4
m: kemény sovány agyag
|
2,1-2,7
m: puha homokos sovány agyag. Din. szonda: 3-4.
|
||
2,4-5,0
m: közepesen tömör, finomszemcsés homok
|
2,7-3,7
m: laza iszapos homok. Din. szonda: 5-9.
3,7-4,0
m közepesen tömör homok. Din. szonda: 14-16.
|
||
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése