Kedves Kollégák!
Sokszor halljuk manapság azt, hogy
az igazság a hazai joggyakorlatban nehezen, sőt sokszor sajnos egyáltalán nem
jut érvényre. A jogász társadalom már régen nem igazságszolgáltatást, hanem
jogszolgáltatást hirdet. Én személyemben azonban sohasem fogok lemondani az
igazság kereséséről és lehetőség szerinti érvényre juttatásáról. Ennek jegyében
fontosnak tartom, hogy néhány mondatban összefoglaljam az építőiparban
leggyakrabban előforduló jogi fogalmak értelmezését, melyek a vitás helyzetekre
vonatkoznak. Ma a hibás teljesítés fogalmát szeretném tisztázni.
Olvass tovább!
Jogilag csak akkor beszélhetünk hibás teljesítésről pl. az ipari padlókészítés tekintetében:
· ha
a felek között szerződés jött létre, amelyben tisztázva voltak a feltételek
(műszaki tartalom, peremfeltételek, stb.), elvárások. Elvileg, a szerződés
szóban is létre jöhet, de azt tudni kell bizonyítani, illetve érvényben van a
NAV (APEH utóda) előírása, mely szerint a 200.000 Ft bruttó értéket meghaladó
jogügyleteknél kötelező írásban szerződni);
·
ha
az ipari padló (térbeton, vagy más műtárgy) készítése a teljesítés időpontjában
nem felelt meg a jogszabályban (pl. szabványokban) foglaltaknak, vagy a
szerződésben meghatározott tulajdonságoknak;
·
ha
a hiba szakszerűtlen kivitelezésre, vagy hibás anyag beépítésére vezethető
vissza.
Mindezeket figyelembe
véve lényeges momentum, hogy, ha a megrendelő adja az anyagot és az hibás,
akkor a kivitelező mentesül a szavatossági felelősség alól, ha a megrendelőt erre
időben figyelmeztette (és persze ezt bizonyítani tudja). Gyakran előfordul
ugyanis, hogy a kivitelezők a pénzügyi kockázat csökkentése céljából átengedik
a beton, vagy más anyag vásárlását a sokszor laikus megrendelőnek. Ez bizony
visszaüthet, ha pl. a megrendelő költségcsökkentés céljából olyan betont
vásárol, amely nem az adott padlóhoz nem teljesíti a szabvány szerinti
minimális szilárdsági követelményt, vagy környezeti osztályt. Ha ebből később
hiba keletkezik és a kivitelező tudja bizonyítani, hogy figyelmeztette erre a
beruházót a beépítés előtt, akkor egyszerűen nem tehető felelőssé a később
jelentkező, a betonminőséggel összefüggő hibákért.
Természetesen,
hibák előfordulhatnak, azokat pedig ki kell javítani. Ez így igazságos. Ezt a
megrendelő jogosan követelheti. Követelhet cserét is (pl. bontást és új
padlót), de csak abban az esetben, ha a hibát nem lehet kijavítani. A jog
azonban ismeri az arányosság elvét is, ami azért érvényre is jut a peres
eljárásokban, igaz sok időeltelte után. A javítás azt jelenti, hogy a
beavatkozás után a javított rész műszakilag egyenértékű lesz az eredeti,
szerződésben rögzített elvárásokkal és megfelel a vonatkozó szabványoknak is.
Egy ipari padló nem dekorpadló, nem arányos követelés néhány repedés,
glettelési hiba, kisebb hullámossági hibák miatt egy teljes csarnokpadlót pl.
felcsiszoltatni, vagy leműgyantáztatni. Megjegyzem, hogy közel 20 éves
praxisomban elenyésző volt azon új ipari padlók száma, amely ténylegesen
cserére szorultak, jóval több volt azonban az olyan eset, ahol indokolatlan és
aránytalan költségű javítást, cserét kellett végrehajtani. Ennek fő oka a
kivitelezők kiszolgáltatottsága, a tőkehiány, a kényszervállalások és a sokszor
hanyag dokumentálás. Amit tehetünk, hogy probléma estén korrekt és igazságos
megoldás, kompromisszum szülessen:
·
a
szerződésbe be kell írni a korrekt műszaki tartalmat;
· a
szerződésbe be kell írni az elvárt műszaki tartalom eléréséhez szükséges
peremfeltételeket (pl. huzatmentes csarnok, megfelelő hőmérséklet,
beázásmentesség, padlókarbantartási utasítás, használatbavételi ütemezés, stb.);
·
az
építési naplót szigorúan és pontosan kell vezetni;
·
a
beépített anyagok műbizonylatait a beszállítóktól el kell kérni;
· összességében,
mindent pontosan le kell dokumentálni (fotókon rögzíteni a problémás
helyzeteket, pl. ha a padlót idő előtt használatba veszik, vagy ha nem
teljesülnek a szerződésben rögzített peremfeltételek)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése