2013. augusztus 29., csütörtök

A repedések ("lelki") világa 3.



A nyári szünet után folytassuk a repedések problematikájának körüljárását. A legutóbbi hírlevélben a padlólemez szabad mozgását akadályozó jelenségek kiváltó okainak összegzésével és az ebből eredő repedésveszély elkerülésére irányuló intézkedéseket foglaltam össze. A ipari padló szabad alakváltozásnak lehetővé tétele az egyik sarkalatos pontja tehát a repedésérzékenység csökkentésének. Az, hogy az ipari padló „úszólemezként” viselkedik, azaz önálló szerkezeti egység, nincs bekötve vasalással, vagy más egyéb módon más épületszerkezeti egységbe, teszi lehetővé az egyenletes, folytonos, rugalmas alátámasztással együtt, hogy az önsúlyán és a hasznos terheken kívül más mechanikai terhelést nem kell figyelembe venni a tervezéskor -- ettől lesz gazdaságos a szerkezet.

Van azonban ennek a szabad, pontosabban, a könnyített mozgási lehetőségnek egy másik következménye is, amivel azonban számolni kell. Az ipari padlót és más betonszerkezetet is a mechanikai (statikus, vagy dinamikus) terhelésen kívül érik környezeti hatások (pl. hőmérsékleti, vegyi, stb.) és a beton kötési, szilárdulási időszakában a belső feszültségek változása. Ez utóbbi főleg a zsugorodást jelenti, ami az egész repedés-story mellett a betonlemez széleinek felhajlását, megemelkedését okozhatja. Erre a jelenségre is számítani kell. Ennek oka, hogy a betonlemez alsó részének a szabad mozgását teljes mértékben nem tudjuk biztosítani, csak súrlódáscsökkentő lehetőségeink vannak, hiszen a betonlemez feltámaszkodik az alépítményre. A felszíne viszont teljesen szabad, ezért a padló a zsugorodásból nagyobb alakváltozásokat szenved felül, mint alul. Emellett a betonkeresztmetszet sem lesz homogén (még megfelelő tömörítés esetén sem), felül pépesebb lesz a beton, alul pedig kavicsosabb. A felszín közelében lévő cementpépesebb rész nagyobb zsugorodású, mint az alsóbb és ez tovább erősíti a szélek felkunkorodását. Minél vékonyabb a betonlemez (kisebb önsúly) és minél nagyobbak a betonozási egységek (táblák, munkahézag-, fugatávolságok), annál inkább hajlamos a betonlemez a „tálasodásra”, a lemezszélek és a fugaélek felhajlására.
És hogy ezt miért baj? Azért mert a betonlemez szélei ténylegesen fel is emelkedhetnek, ebből adódóan pedig a fugák megnyílnak, a fugakitöltés károsodik, a forgalom hatására a fugaszélek letöredeznek, a fugaszélekkel párhuzamosan 30-50 cm-rel a lemezszéltől repedések keletkezhetnek (kb. ott, ahol az a padlólemez már nem támaszkodik megfelelően az alépítményre), felületegyenetlenségi, hullámossági problémák lesznek, és lehetne még sorolni a káros következményeket. Természetesen, jó betontechnológiával és kivitelezéssel tudunk csökkenteni a káros hatásokon, de legtöbbet már a tervezéskor tehetünk ez ellen.
NE  TERVEZZÜNK  12 CM-NÉL  VÉKONYABB  BETONLEMEZ! Még akkor sem, ha a statikai számítás megengedne 8-10 cm-es betonlemezt. Még akkor sem, ha pl. az ipari padlóval lejtést akarunk kialakítani és megvan a 12 cm-es átlagvastagság, de a lefolyók környékén helyi jelleggel ugyan, de csak 8-10 cm-es vastagság maradna. Még akkor sem, ha jó sok acélszálat, vagy betonacélt tervezünk bele. Ezek sem fogják a kockázatot elegendő mértékben csökkenteni. Az acélszálak, a vasalás, a munkahézagok átdűbelezése (teherátadó kapcsolat) segít persze, de nem akadályozza meg a káros jelenségek kialakulását, ha túl vékony a padló. A képen egy 10 cm vtg. acélszálerősítéses ipari padló látható, ahol 16 mm-es hullámossági hibát okozott a fugaszél felhajlása (6-8 mm még elfogadható lett volna).
Az évek során sok olyan építésztervvel, valamint beruházói igénnyel találkoztam -- különösen meglévő csarnokpadló felújítása (új vékony betonpadló) és teremgarázsok kapcsán, -- ahol 6-8-10 cm-es betonlemezek, vagy lemezszakaszok voltak betervezve, és amelyek azután így is lettek megépítve, a legtöbbször garanciális, szavatossági, funkcionális, üzemeltetési, tartóssági problémákat indukáltak. Önmagában azt, hogy nincs több hely, hogy nem fér el vastagabb padlólemez a csarnokban pl. a kapuk, ajtók miatt, vagy hogy nincs rá több pénz, nem tartom megfelelő és elegendő érvnek a nagy károsodási veszély miatt. Ami most olcsóbbnak tűnik, később sokkal drágább lesz. Lehet más megoldást találni, olyat, ami mind a műszaki, mind pedig a használói igényeket egyaránt figyelembe veszi, lehet jó ipari padló tervezni és építeni!
Ehhez kell a tervezés, ehhez kell a padlós tapasztalat, ehhez kell a megfelelő kommunikáció a felek között. A beruházót képbe kell tudnunk hozni, hogy minek mi a következménye, és utána döntsön arról, hogy milyen rizikót vállal, ha ragaszkodik pl. a 8-10 cm-es lemezvastagsághoz. De azután vállalja is maga a beruházó a műszakilag esetleg rossz döntését, ezt kössük ki a szerződésben, vagy ne vállaljuk el a munkát! Ne a tervező és ne padlós cég vállalja azt a kockázatot, ami abból származik, hogy műszakilag nem az optimális szerkezetet akarják velünk megterveztetni, vagy megépíttetni! Örömmel mondhatom, hogy azért a legtöbb esetben meg lehet győzni a beruházót racionális műszaki érvekkel és meg lehet találni az optimális megoldást. Erre szívesen vállalkozunk a továbbiakban is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése